vrijdag 19 juni 2009

Stoepborden

Dit zit me al een tijdje dwars.

In mijn herinnering kon je geen winkelstraat met af en toe wat terrasjes binnenlopen of je zag er wel eentje staan: dit soort borden met een mannetje of dier dat gerelateerd is aan de winkel of het restaurant waar het bord bijhoort. En dat een krijtbord vasthoudt waarop je kunt schrijven hoe goedkoop je bent.

De vraag: waarom in 's hemelsnaam koopt iedereen hetzelfde stoepbord? Het zou een symbool kunnen zijn als dat paaltje dat bij elke zichzelf respecterende (mannen-)kapper hangt, maar dan zou je verwachten dat je meerdere vergelijkbare varianten hebt. Zo abstract is het niet: het is altijd diezelfde bakker met die broodmand. En wie maakt ze? Welke fabrikant is stinkend rijk geworden met stoepborden die elke ondernemer -moet- hebben?

De omschrijving die ik vind bij sites die ze verkopen (en ja, ook deze zijn duur: 300 euro voor zo'n bord dat iedereen heeft): "Krijtbord / stoepbord / reklamebord nr. 100 - dikke bakker met mand brood, Afmeting bord +/- 103x153 cm. 2-Zijdig beschrijfbaar. Gemaakt van Fins Berkenhout. Goed weerbestendig, gaan jaren mee. Uitvoering met kruisvoet weegt ca. 15 kg. Uitvoering met veerstandaard ca. 22 kg. Standaard voet is de kruisvoet, uitvoering met veren vergt meerprijs van € 72.50". Nergens een merknaam te vinden.

En toen ik besloten had de eerste de beste keer dat ik zo'n bord tegenkwam eens wat beter te kijken of er nou nergens een fabrikantnaam op te vinden is - nee, toen was het alsof ze nooit bestaan hadden en zag ik ze ineens nergens meer. Met name die bakker. Bel me alsjeblieft, zodra je die ziet staan.