zondag 29 november 2009

Pratende Piano

Tijdens de blogpauze ontving ik deze grandioze tip.

Eerder had ik het over pianola's, waarvan de eerste modellen kastjes waren met een stuk of zestig uitstekende vingertjes. Die zette je voor je klavier en dan werden in je eentje onspeelbare Beethoven-symfonieën voor je gespeeld. Geavanceerde huiskamermuziek in een tijd zonder radio.

Maar nu dit. Voor het World Venice Forum 2009 ontwierp componist Peter Ablinger een constructie waarvoor een geluidsfile, waarop een kind de Proclamation of the European Environmental Criminal Court voorleest, werd ontleed in 88 frequentiebanden. Voor elke band wordt een pianotoets aangestuurd en de piano brengt op deze manier een menselijke stem voort.

Eindeloze mogelijkheden, want dit plaatst de muzikale handtekening in een heel ander perspectief. Bach speelde op het orgel B-A-C-H, waarbij de B een Bes was en H een B. Dat hoeft dus nu niet meer. We nemen immers twee of drie pianovirtuozen, sluiten ze een maandje op in een oefenruimte en daarna kunnen ze met hun instrument voluit "Johann Sebastian Bach" voortbrengen. We geven ze nog meer tijd en laten ze zinnen, teksten, liederen en toneelstukken spelen. In elke gewenste stem, want op den duur zal er één genie die het principe wel zo'n beetje begrijpt opstaan en zal de piano een virtuoos imitator worden van Jacques Brel en Frank Sinatra, alsook van Ko van Dijk en Bram van der Vlugt.