zaterdag 27 juni 2009

Parijs, centrum van vernieuwing

Zojuist terug van het zaterdagconcert uit de Romantische Muziekweek die in het rustige Ouderkerk aan de Amstel wordt georganiseerd deze week. In de Amstelkerk hadden de broers Maarten en Jeroen van Veen een programma voor twee piano's, met muziek die in Parijs had geklonken in het begin van de 20e eeuw. Gespeeld werd op twee speciale Érard-vleugels (zie afbeelding) uit -vermoedelijk- 1890, onder andere bijzonder om de snaren die, in tegenstelling tot de gangbare schuine ligging, in het verlengde van de toetsen zijn geplaatst: parallel aan de houtnerf. Hierdoor zou zo een bijzondere klank ontstaan dat de firma een garantie van 100 jaar gaf bij haar instrumenten.

Hoogtepunt was de uitvoering van Stravinskys Le Sacre Du Printemps, het stuk waarbij de beruchte première uitmondde in een schandaal waarbij de ene helft van het publiek (waaronder vechtersbaas Maurice Ravel) met de andere op de vuist ging en aan het einde de achterwand van de balletzaal eruit lag. De versie voor twee piano's, zonder dansers, werd de eerste maal gespeeld door Stravinsky en Claude Debussy, waarbij de goede luisteraar in het publiek moet hebben kunnen opmerken dat de componist de ontbrekende lijnen in de -helaas niet volledig te krijgen- transcriptie meezong. De gebroeders Van Veen gaven vandaag aan dat zij contact hadden gehad met Robert Craft, een leerling van Stravinsky met wie hij een hechte band had. Die moet hebben aangegeven dat bladmuziekuitgever Boosey & Hawkes tot op de dag van vandaag het vertikt om de fouten die in de huidige versie staan te corrigeren en niet Stravinskys oertekst wil publiceren. De muziek zoals die door de meester bedoeld is klonk vandaag prachtig dynamisch en volledig strak gecoördineerd.