zondag 21 juni 2009

Golconde

Die naar mijn smaak erg fraaie reclame van RVS met al die in de lucht aan hun paraplu zwevende bolhoedmannetjes en muziek gezongen door Bonnie Beecher werd geregisseerd door Koen Mortier, een Vlaming die zich liet inspireren door zijn surrealistische landgenoot: René Magritte. Diens schilderij Golconde beeldt een dergelijk tafereel uit met mannetjes die vaak als zelfportretten van de artiest worden gezien. Geen van de bolhoeden (Frans: chapeau melon) draagt overigens een paraplu zoals in de commercial het geval is.

Wat het schilderij moet voorstellen of uitbeelden moet Magritte onduidelijk hebben gehouden, zoals hij bij veel van zijn schilderijen deed: "Ik schilder zichtbare beelden die niets verbergen. Ze roepen mysterie op en wanneer je een van mijn schilderijen ziet stel je jezelf dan ook slechts een eenvoudige vraag: 'wat betekent dat?'. Het betekent niets, omdat mysterie ook niets betekent; het is onkenbaar." Dat de naam refereert aan een Indiase stad die beroemd is geworden vanwege haar diamantindustrie maakt een en ander ook al niet veel duidelijker. Ik vind overigens over het algemeen de interpretatie terug die erop wijst dat het in het schilderij mannetjes zou regenen. Zelf komt het wat statischer op me over, maar daar zou de reclamespot prima verantwoordelijk voor kunnen zijn.