vrijdag 2 januari 2009

Being There

Met elke film met Peter Sellers die ik zie krijg ik meer bewondering voor wat hij allemaal kon als acteur. In de Pink Panther-films was hij het die het succes verzorgde, in Lolita van Kubrick had hij vond ik eigenlijk ook het meest geslaagde personage en in dr. Strangelove speelde hij glorieus drie rollen - omdat de vierde niet ging met een gebroken been.

Vanavond zag ik Being There. De auteur van het boek ontving na publicatie ervan een bericht van iemand die 'Beschikbaar in of buiten mijn tuin' was, met een telefoonnummer dat van Sellers was die dolgraag de rol wilde spelen. De film gaat over een tuinman die zijn leven lang nooit buiten het huis en de aangrenzende tuin waar hij opgroeide is geweest en daardoor zeer simpel van geest is gebleven. Als zijn onbekende opvoeder komt te overlijden moet hij de buitenwereld in, met alleen kennis van de wereld die hij middels zijn dwangmatig televisie kijken opdeed. Zijn eenvoudige uitspraken over de tuin en de natuur worden echter in gesprekken met de juiste mensen als zeer filosofisch opgevat en hij wordt een ware beroemdheid in de politiek en op tv. Fantastisch spel van Sellers. Kijk die film.