woensdag 16 september 2009

Schaduwhanden

Ik kreeg een leuk boekje met voorbeelden en tips om een handschaduwspel te kunnen opbouwen. Nooit helemaal onderzocht hoe ingewikkeld je dat nou precies kunt maken: veel verder dan een krokodil, een tortelduif of een konijntje kwam ik meestal niet.

Maar het kan flink uitgebreid, kwam ik achter. Met name mensengezichten vormen nog een hele kunst om goed over te brengen. En de lol van een schaduwvoorstelling voorbereiden schuilt naast het overtuigend neerzetten van een schim ook in het maken van decortjes en het regelen van de bijbehorende geluiden. Een ballon half vullen met water en dan op de bodem van een emmer uitknijpen: neushoorngebries bij een drinkplaats.

En dat alles deed me denken aan een erg grappig filmpje van Aardman Animations dat ik ooit zag. Maar toen ik na nog wat verder zoeken een van de echte meesters te werk zag, viel ik pas echt van de ene verbazing in de andere.