zondag 2 augustus 2009

Deventer Boekenmarkt

Vandaag het jaarlijks terugkerende feest van de Deventer boekenmarkt weer opgezocht en (lunch uitgezonderd) een goede 9 uur met de vrienden langs alle kraampjes geslenterd. En wederom onderschatte ik de hoeveelheid te snuffelen materiaal: met toch op den duur stevig de pas erin haalden we tegen sluitingstijd krap aan de laatste stand. De grootste boekenmarkt van Europa had vorig jaar rond de 130.000 bezoekers, maar (hoewel ik er niet van houd erover te praten) het weer zal vandaag niet hebben meegeholpen mensen te trekken: regen kwam vrijwel de hele tijd met bakken uit de lucht. Toch moet ik bekennen dat ik zelfs met een zonnige opkomst Deventer nooit druk vind klinken. Lezers lijken geen rumoerig publiek te vormen. De uitspraken die je hier en daar opvangt zijn echter tekenend. "Heb jij nog nooit Bukowski gelezen? Dat meen je niet!" "Ik heb nog nooit een Suske en Wiske in zo'n rare vorm als deze gezien. Jij?" "Schat, volgens mij heeft Dick een boek voor je dat je nog niet hebt." "Heeft u ook Harry Potter?" De mooiste figuur die we tegenkwamen zagen we al helemaal in het begin. Een man op leeftijd die met een serieus gezicht elke kraam leek langs te gaan en aan elke verkoper vroeg: "Heeft u ook boeken over olifanten?"