zaterdag 14 maart 2009

Das Boot

Ik heb vaak een tweede keer kijken nodig om te kunnen zeggen dat ik een goede film gezien heb. Gisteravond zag ik opnieuw Das Boot van Wolfgang Petersen. Op een enkeling na hoor ik er om me heen eigenlijk nooit iemand over, maar ik vind nu dat hij meer aandacht verdient dan hij lijkt te krijgen.

Het onderwerp is altijd wel bekend: een Duitse U-boot in de Tweede Wereldoorlog. Die moet Engelse konvooien torpederen, geleid door een kapitein (Jürgen Prochnow) die zo z'n twijfels heeft of Engeland wel te verslaan is. Een oorlogsverslaggever probeert alles met foto's vast te leggen. Wat ik nog niet wist: Lothar-Günther Buchheim, schrijver van het boek en de vervolgen Die Festung en Der Abschied was die persoon in de echte Boot. Eerdere (Amerikaanse) pogingen om de film te maken faalden en de huidige versie staat bekend als een van de beste Duitse films ooit. Claustrofobisch werkt het feit dat je het grootste deel van de film eigenlijk niets anders ziet dan het interieur van de onderzeeër, in de Director's Cut nog een uur langer. Wat me gisteren ook nog opviel was hoe goed de compositie van de bemanningsleden in de verschillende groepshots telkens is - in kleine ruimtes moet je wat uithalen om er geen zooitje van te maken.