zondag 1 februari 2009

Eindelijk de naam van dat liedje

Onuitstaanbaar is het als je muziek in je hoofd hebt en je weet niet waar je die muziek van kent. Onuitstaanbaar, zeg ik je.

Hulp in bange tijden: een paar jaar terug tipte een vriend me de website songtapper.com. Je hoeft alleen maar een klein beetje gevoel voor ritme te hebben. Druk op Start, speel het ritme van het liedje op de spatiebalk, druk op Klaar en je krijgt een lijst van liedjes die min of meer aan het ritme voldoen. De applet heeft een database van een kleine 80.000 liedjes en je kunt ook zelf nummers toevoegen (dus wel wat kans op vervuiling).

Ongelooflijk! Dat ding herkent gewoon feilloos de ouverture van Wilhelm Tell, overbekende filmmuziek of Beatle-liedjes!

Alleen, het is eigenlijk alleen écht leuk als je al weet wat het is en het ding wil testen. De muziek waarvan ik de titel nu al jaren en jaren zoek herkent-ie natuurlijk weer niet: de achtergrondmuziek van de trailer van een computerspelletje die ik ooit eens zag. Die was niet speciaal voor dat spelletje gemaakt: daarin kwam het niet voor en ik hoorde hem ook nog een paar keer op tv. Belangrijk is het niet. Onuitstaanbaar, dat wel.

Hulp is gewenst dus. Waar is dít van?

En hier moet je zijn voor alle andere liedjes.