dinsdag 15 september 2009

Operavolksliederen

Gisteren stuitte ik op een verhaaltje dat vandaag een hardnekkige vaagheid bleek te zijn. Camille Saint-Saëns, componist van Carnaval des Animaux en Danse Macabre, zou tevens het volkslied van Uruguay op muziek hebben gezet.

Hij had de onhandige eigenschap vaak te verdwijnen. Ineens was hij weg en kon een paar dagen later in de krant staan dat hij zich ergens ophield in Egypte of Algerije, met zijn bediende Gabriel en z'n honden. Van zijn vrouw liep hij op vakantie weg om nooit meer bij haar terug te komen. En blijkbaar kwam hij dus ooit ook in Uruguay, waar hij de nationale hymne zou mogen hebben componeren.

Geen detail over te vinden. Niets over wanneer hij er was, niet of het ooit in gebruik is genomen, niets. En toch: dat hij het geschreven zou hebben, zou onomstotelijk vaststaan. En intussen staat er op Wikipedia doodleuk dat ene Francisco José Debali de honneurs zou hebben waargenomen. Het volkslied klinkt ook niet eens alsof Saint-Saëns het heeft geschreven.

Nee, eerder alsof Rossini het heeft geschreven! Daar zijn we nu ook achter: Latijns Amerikaanse volksliederen hebben de reputatie sterke verwantschap te tonen met Italiaanse operafinales - met lange introducties, grote koorpartijen en uitgebreide tenorsolo's. Daar gaan we er maar eens meer van opzoeken; hier is in ieder geval, voor de liefhebber, dat van Uruguay.