woensdag 6 mei 2009

Terloopse zinnen

We liepen door Leiden en zagen dit.

'Ik vind het altijd zo heerlijk als dingen niet doorgaan' op de muur. Dit was niet zo'n muurgedicht als dat van gisteren, zoals er meer van te vinden zijn in de binnenstad: het hoort bij het kunstproject 'Terloopse Zinnen' van Simone de Jong. Gedurende een jaar verzamelde ze zinnen die ze toevallig opving en die veelzeggend lijken te zijn over de mensen die ze uitspraken. Er komen er nog steeds bij, maar je kunt ze nu ook in zink uitgezaagd bestellen en ze aan de muur hangen, met wat ruimte tussen muur en tekst. Voorbeelden zijn onder andere 'Ik voel mij veilig met mijn hond onder de dekens', 'Strijken heeft mij vaak geluk gebracht' en 'Mijn tennisleraar is heel tevreden'.

Genoeg mensen lijken dit soort uitspraken te missen. Genoeg lijken ze met die vreemde angst voor het alledaagse rare weg te fronsen of op zijn best weg te lachen. Het mooie zien ze niet, of willen ze niet zien. Wat is dat toch?