woensdag 25 maart 2009

See for one second sea

Vorig jaar was ik in de Hallen in Haarlem voor de Gummbah-tentoonstelling, die zoals het museum toeliet niet heel groot was waardoor er nog genoeg tijd over was voor de andere zalen. In een daarvan vonden we een kast met grappige multiples: kunstwerken waarvan een serie exemplaren wordt gemaakt en die je soms ook kunt bijbestellen: boeken, maar ook speciaal snoepgoed (in Zwitserland zag ik de Nietzsche-Will-To-Power-chocoladereep). De naam van de kunstenaar vergat ik, maar afgelopen weekend vond ik de museumfolder terug in de papierberg die ik altijd bij me meen te moeten dragen. Zoals dat dan tegenwoordig zo prettig kan leverde het googelen van de naam de website van de beste man op met de volledige inhoud van de multiple-kast, waaronder een zwerverspakket en een Kuifje-album ("Een beetje in de war") met totaal onlogische tekstballonnetjes. Waar het me echter om ging was See for one second sea, dat de gedachte behelst naar het strand te gaan, met je ogen dicht de duinen over te steken, voor 1 seconde je ogen open te doen om ze vervolgens weer te sluiten en om dan weer weg te gaan, de gedachte en het beeld van de zee met je mee dragend. Het boekje stelt een uitvouwbaar kaartje voor van de wereld, waarop staat aangegeven waar je dit allemaal kunt doen: overal pijltjes richting oceaan. Ik zie nu ook iets bijgevoegd wat lijkt op een stukje filmstrook. Dat herinner ik me niet meer. Eens even kijken of we er nog achter kunnen komen wat dat is.

www.luukwilmering.nl