vrijdag 28 november 2008

Boris Berezovsky

Vanavond Boris Berezovsky bezocht in de Jurriaanse Zaal van De Doelen. Z'n naam deed me toch weer even denken aan de miljardair die genoemd werd bij de vergiftigingszaak van Alexander Litvinenko. Deze Boris kwam met een programma vol Chopin. Goed dat hij me de werken liet horen waar ik nog niets mee had (ik hou eigenlijk voornamelijk van z'n stillere mazurka's en de nocturnes): onder andere de derde Pianosonate en de Godowsky-bewerking van etude op. 10 no. 1, samen met het origineel. In z'n programma heeft hij zitten knippen: 2 etudes voerde hij niet uit, in zijn woorden 'due to technical difficulties'.

Wat zou hij daar nou mee hebben bedoeld? Handige zin voor als je je stuk niet aankunt. "Unfortunately, I will not play the insane virtuoso piece Islamey by Balakirev, due to technical difficulties". Onthouden voor later. Ik zag Berezovsky eerder met het Pianoconcert no. 1 van Tchaikovsky in het Concertgebouw - toen wat rommeliger: vanavond was het in balans. Met name in de overbekende walsjes: op. 34 no 3, op. 42 en op. 69 no 9 - weergaloos.

Zijn transcriptie van Nacht op de Kale Berg.